Till Start

Sommar 2017 Sidan uppdaterades den 29 juli

Till Mina böcker Till Mina artiklar Till Kontakt

Till försvar för de elever som skolan ringaktar

Jag föddes 1933 i en prästgård på den
dalsländska landsbygden. Under barnaåren
vandrade jag för det mesta omkring ensam med
mina tankar, eftersom mina fem syskon var
betydligt äldre och gick i läroverk i Uddevalla.
Under de tolv skolår som därefter följde fann jag
nästan alla lektioner outhärdligt tråkiga. Där
grundlades min strävan att göra skolan bättre.

Efter handelsskola, militärtjänst, några praktikår,
handelshögskola och lärarutbildning kom jag
att bli verksam som lärare och lärarutbildare
1960–1998. Mina erfarenheter och tankar från
denna tid har jag skrivit om i boken
Minnen i livets skymning.

Min familj består av min livskamrat sedan 1952, Annastina, tre barn, sex barnbarn och vår hund Ragge. Annastina och jag har gjort många resor tillsammans. Numera tillbringar vi halva året i vår lägenhet i Göteborg och halva året i vid en sjö i Småland. Vi lyssnar mycket på musik och tar långa promenader. På landet njuter vi av stillheten och fågelsången, vårblommorna och de blommande fruktträden, plockar lingon och svamp och fiskar gös. Själv spelar jag boule och skriver debattartiklar.

Mitt engagemang för de skolsvaga eleverna väcktes redan på 1960-talet när jag blev klassföreståndare för yrkesinriktade elever på Distributions- och kontorslinjen. På den gymnasieskola där jag undervisade hade man dittills bara haft treåriga, så kallade teoretiska, linjer. Vid höstterminens början gjordes ett test på elevernas ordförståelse.

Musiklinjens elever fick i genomsnitt 65 av 70 poäng på provet – mina elever hade 30 poäng. När lektorerna på skolan tvingades undervisa dessa elever talade de om dem som löss och idioter. Men jag kom att uppskatta och tycka om dessa elever. De var spontana och roliga, och de tog ansvar för de gemensamma företag som vi startade i klassen.

Eleverna berättade för mig om hur illa de hade blivit behandlade i grundskolan. De hade inte fått den hjälp de behövde för att lyckas i skolan. De hade ofta fått höra hur värdelösa de var. Deras berättelser gjorde mig upprörd. Mitt engagemang för de skolsvaga eleverna fördjupades när jag såg hur skolminister Björklund på många sätt gjorde ont värre för dessa elever.

Jag riktar i skoldebatten hård kritik mot att Björklund format en skola där eleverna mår dåligt och lär sig dåligt. Om man kritiserar en skolminister bör man ha bra på fötterna. Jag anser att jag har det. Jag är från början civilekonom, utbildad lärare och utbildningsteknolog. Jag har följt den pedagogiska forskningen och tjänstgjort som lärare och metodiklektor i 35 år. Jag har studerat elever och lärare i klassrum under femtusen lektioner och talat med ett oräkneligt antal elever och lärare om skolan.

• Jag har vid sidan av min tjänst också kommit att skriva ett stort antal böcker, vilket framgår av bibliografin. Klicka här.

 

 

 

Webbproduktion Lilla Förlaget